Regeringen vägrar satsa på utveckling i inlandet?
Leif Pettersson, riksdagsledamot (S) från Norrbotten debatterade under tisdagen med infrastruktur Catarina Elmsäter Svärd om varför regeringen inte vill medverka till att tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn banan åter öppnas för trafik för att stödja jobben och tillväxten inte minst i Arvidsjaur och Arjeplog.
– Jag tolkar svaret och vad ministern säger som att regeringen inte är beredd att medverka till att öppna banan för trafik igen och därmed stödja jobben och tillväxten i Arvidsjaur och Arjeplog, säger Leif Pettersson, Riksdagsledamot (S) och ledamot i riksdagens trafikutskott.
– Det finns ett uttalat behov till tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn. Skogsnäringen i området har länge frågat efter en möjlighet att kunna frakta större volymer från inland till kust. Idag avstår skogsnäringen från skogsuttag eftersom frakten inte fungerar. Biltestverksamheten är stor i området. De vill ha säkrare transporter än dagens vägtransporter Arjeplog, säger Leif Pettersson.
– En satsning på tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn är inget dyrt projekt. Inlandsbanan AB har beräknat vad en start skulle kosta och det är i storleksordningen 66 miljoner kronor. En i infrastruktursammanhang en mycket låg kostnad som är en direkt investering i tillväxt och jobb i Norrbottens inland Arjeplog, säger Leif Pettersson.
– Infrastrukturministern hänvisar till kommande åtgärdsplan men det räcker inte. Vi vet att tvärbanan behövs och vill därför ha ett positivt besked nu. Det vore välkommet utifrån Arvidsjaurs och Arjeplogs situation, säger Leif Pettersson.
Debatten
Interpellationen