Ledarskapsutbildning

Socialdemokraternas ledarskapsutbildningar ska ge alla med uppdrag i - eller åt - partiet förutsättningar att axla sitt viktiga ansvar.

Grundläggande ledarskapsutbildning

Vi måste ha ett ledarskap för rörelse, ett ledarskap som lyfter fram den mening och den känsla som skapar engagemang, som skapar rörelse i rörelsen. Som engagerar många att göra skillnad. Ledarskap är ett förhållningssätt mellan människor där man tar ansvar för det gemensamma men också för varandra. Praktik och retorik måste hänga ihop, vi måste säga, göra och vara vår värdegrund!

Denna utbildning ska erbjudas till alla som fått ett ledaruppdrag i eller åt partiet. Utbildningen genomförs löpande utefter behov. Vill du anmäla dig till den grundläggande ledarskapsutbildningen behöver du kontakta partiet i din kommun eller län/region.

Påbyggnadsutbildning för dig som leder partivänner

Den här utbildningen vänder sig till dig som har till uppgift att leda andra partivänner – exempelvis kommunal- och regionråd, nämndsordföranden eller AK-ordförande- Även riksdagsledamöter är välkomna att söka.
Utbildningen genomförs årligen och pågår från november till och med mars och innehåller sammanlagt tre internat, med mellanliggande hemarbete.

Utbildningen bygger på upplevelsebaserat och verklighetsförankrat lärande som utgår från din egen verksamhet och dina unika erfarenheter. Utifrån dina egna personliga förutsättningar kommer du att få hjälp med att utveckla din ledarstil och dina styrkor tillsammans med andra – både teoretiskt och praktiskt.

Utbildningen leds av erfarna UGL-handledare från The Collaboration Lab som har lång erfarenhet av att samarbeta med Socialdemokraterna kring olika utbildningar.

Ansökningskriterier
För att kunna söka utbildningen ska du ha genomgått ”Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet”.
Du måste också ha något av följande uppdrag:

• Arbetarekommunordförande
  • Partidistriktsordförande
  • Kommunalråd
  • Landstings-/Regionråd
  • Oppositionsråd
  • Gruppledare
  • Ordförande i kommunal nämnd
  • Ordförande i kommunalt bolag
  • Riksdagsledamot
  • Europaparlamentariker

Antalet utbildningsplatser är 80.
Datumen för internaten är troligen:
November 2019 – Framtidspartiets ledarskap och organisationskultur
Februari 2020 – Utvecklande ledarskap och gruppdynamik
Mars 2020 – Innovationsledarskap och organisation. Förändringsledarskap och det fortsatta utvecklingsarbetet.

Partistyrelsen står för alla utbildningskostnader samt resor, dock ej ersättning för förlorad lön.

Mer information och länk till anmälan hittar du här.