Vården ska bli lättare att nå, 1177 utvecklas för mer och snabbare stöd

Idag presenterade socialminister Lena Hallengren en efterlängtad nyhet; 1177 ska utvecklas för att kunna ger mer och snabbare stöd direkt via bild eller videosamtal.

– En kontakt med vården samma dag och en väg in är helt rätt väg att gå. Lena Hallengrens tydliga besked om regeringens ambitioner och riktade medel till SKL för åren 2019 – 2021 är helt rätt, jublar Anders Öberg, regionråd i opposition.

– Vården behöver vara mer lättillgänglig och komma närmare människor och för Norrbottens del med våra stora avstånd är det än viktigare att det här kommer på plats och det är också därför vi har drivit på i frågan gentemot regeringen och SKL.

Den som söker vård ska lättare via bild eller video kunna få råd av vården direkt via 1177. När du ringer, eller via datorn chattar med, 1177 kommer du kunna via bild eller video få bedömningar av personal med rätt kompetens.

Redan där och då kan du få råd, det kan göras bedömning om ett fysiskt besök behöver ske och i sådana fall kan det bokas på rätt plats. Med andra ord får du snabbare och enklare hjälp via dator eller telefon.

– En utökning av 1177 tillsammans med den digitala hälsocentralen Region Norrbotten jobbar med och som har helhetsbilden av norrbottningens situation finns det alla förutsättningar att det här ska bli riktigt, riktigt bra, säger Anders Öberg avslutningsvis.

För mer information:

Anders Öberg, Regionråd i opposition
070-609 35 63

facebook Twitter Email