Treterminerssystem på högskolor och universitet ett krav från Norrbottens (S) ledamöter

De socialdemokratiska riksdagsledamöterna Hannah Bergstedt och Fredrik Lundh Sammeli har fått med sig hela sitt parti i frågan att införa treterminersystem på högskolor och universitet. När Socialdemokraterna går ut och föreslår treterminerssystem så har Hannah Bergstedt och Fredrik Lundh Sammeli redan motionerat om i riksdagen.

Treterminersystemet har många fördelar. Det kortar utbildningstiden eftersom studenterna kan ta examen fortare och komma ut på arbetsmarknaden tidigare. Det innebär också att studenterna studerar och inte tränger ut unga med kortare utbildning från sommarjobben.

? Vi har arbetat aktivt för denna utveckling då vi sett att det är viktigt att utbildningsystemen är i takt med arbetslivet och tycker att det är bra att partiledningen nu lägger det här förslaget. Sommaruppehållet är problematiskt för både studenter och för samhället, utbildningstiden blir onödigt lång, och kan skapa problem med försörjningen för den som inte har ett sommarjobb. För samhället och för företagen innebär det att man får fram utbildad arbetskraft snabbare, säger Hannah Bergstedt, riksdagsledamot (S) från Piteå.

? Detta är ett viktigt förslag såväl för den enskilda studenten som för Luleåregionen i sin helhet. Att tillföra LTU som ett attraktivt universitet, större och mer varierat utbud under sommaren, kommer också att förstärka vår befolkningsutveckling. Studenter kan bo och leva här året om och vi vet att det finns en efterfrågan att studera under sommaren. Därför är det glädjande att Löfven ger detta besked, säger Fredrik Lundh Sammeli, riksdagsledamot (S) från Luleå.

Länk till motionen

Länk till Socialdemokraternas förslag