Socialdemokraterna har utsett sina kandidater till Europaparlamentet

Vid dagens partistyrelse fastställde Socialdemokraterna listan till Europaparlamentsvalet den 26 maj. Erik Bergkvist från Västerbotten är på plats 4 och Norrbottens namn Béatrice Öman från Boden återfinns på plats 17. Sedan tidigare är det klart att Helene Fritzon, före detta migrationsminister, toppar listan.

– Det är en stark lista med namnkunniga personer vi går till val på. Erik Bergkvist från Västerbotten ställer sig alla de norra partidistrikten bakom och jag är övertygad om att han kommer att driva våra norrländska frågor på ett mycket bra sätt i parlamentet, säger Socialdemokraterna Norrbottens ordförande Fredrik Lundh Sammeli.

Béatrice Öman från Boden återfinns som ledamot i Socialdemokraterna Norrbottens distriktsstyrelse och är sedan förra mandatperioden ordförande för socialnämnden i Boden.

– Både Erik och Béatrice är starka röster för våra norrländska perspektiv och jag är väldigt glad över att Erik återfinns så högt upp på den lista vi nu har antagit. Béatrice är ett välkänt namn i partisammanhang i länet och hon kommer på ett utomordentligt att ta sig ann uppdraget att vara vårt regionala lok under den valrörelse som vi i och med att listan är tagen nu startar upp på allvar, säger Fredrik Lundh Sammeli.

– Jag är givetvis väldigt glad och tacksam över det förtroende partiet har gett mig. Valet till europaparlamentet blir ett väldigt tydligt värderingsval som handlar om vilket Europa vi vill ha i framtiden. Jag ser verkligen fram emot att vara en del i det arbetet och att möta norrbottningarna i samtal om vilken riktning vårt framtida Europa ska ta, säger Béatrice Öman med anledning av sin placering på listan.

Fredrik Lundh Sammeli, ordförande
Socialdemokraterna Norrbotten, för kontakt:
Camilla Friberg 076-762 23 22

Beatrice Öhman, kandidat till Europaparlamentet