(S)amlas till första maj-firande i hela länet

På torsdag 1 maj samlas socialdemokrater över hela länet för manifestationer. Årets första maj tema är ingen ung utan jobb. Det politiska budskapet har sin grund i den idag historiskt omfattande långtidsarbetslösheten bland ungdomar.

Idag i Sverige är 35 000 unga som varit arbetslösa mer än sex månader . I hela  EU finns det sex miljoner unga utan jobb. I Norrbotten handlar det om närmare 3 000 långtidsarbetslösa unga utan jobb eller utbildning.  För Socialdemokraterna är det här  en av de största och allvarligaste framtidsutmaningarna och kommer därför självklart att prägla många av talen och parollerna också i länet.

Bland de gästande, centrala talarna märks bl a riksdagsledamot  Fredrik Olovsson ? gruppledare och v ordförande i finansutskottet,  LO:s andre vice ordförande Ingela Edlund  och SSU:s förbundssekreterare Ellinor Eriksson. Men även bland de regionala talarna finns en del nya namn.

För talare och detaljerat program

Lars U Granberg
Socialdemokraterna i Norrbotten