-Oppositionens återremiss bromsar utvecklingen

-Än en gång förhalar den borgerliga oppositionen i landstinget ett strategiskt och långsiktigt viktigt beslut. Det säger landstingsråden Kent Ögren och Britt Westerlund tillsammans med gruppledningen för Socialdemokraterna i landstinget efter den borgerliga oppositionens krav på återremiss av frågan om ny organisation för införande av närsjukvård.

-Den här gången handlar det dessutom om ett för patienterna och sjukvården i Norrbotten avgörande beslut, menar s-ledningen.

-Vi har diskuterat frågan om införande av Närsjukvård sedan 2009. Förslaget har utarbetats i samverkan med kommuner, föreningar och samhället i Norrbotten och alla ? inklusive samtliga enskilda politiker och politiska partier i landstingsfullmäktige ? har understukit att den nya organisationen behövs. Det enda som återstår är beslutet om den nya organisation som krävs för själva genomförandet. Utan att ha ett enda konkret motsförslag yrkar nu oppositionen återigen på återremiss.

Det understryker landstingsrådet Kent Ögren och menar att oppositionens hantering av återremissverktyget inte längre bara kan betecknas som politiskt ansvarslöst.

– Det är rent av nonchalant! Och inte bara gentemot det gedigna utredningsarete som hela landstingsorganisationen lagt ned på det omfattande förändringsarbete som Närsjukvårdsreformen innebär ? utan framför allt gentemot patienterna.

-Nya närsjukvårdsorganisationen innebär ju framför allt att vården ska finnas närmare de allra svårast sjuka.

Kent Ögren

Landstingsråd