Nyvalda landstingsråd

Vid måndagens extra inkallade landstingsfullmäktige valdes enligt den rödgröna majoritetens förslag Maria Stenberg, Socialdemokraterna till ny ordförande och Glenn Berggård, Vänsterpartiet till ny vice ordförande för landstingsstyrelsen.

Det extra valet av de två landstingsråden genomfördes efter initiativ av den rödgröna majoriteten och fullmäktiges ordförande  som menade att de två , Kenneth Backgård, Sukvårdspartiet och Mattias Karlsson, Moderata samlingspartiet, som valdes på novembermötet, inte representerade majoriteten i fullmäktige och landstingsstyrelsen.

-Det är en lättnad att äntligen tillsammans med våra rödgröna samarbetspartier få sätta igång att förverkliga den politik och det handlingsprogram vi enats om. Det säger Maria Stenberg bl a efter måndagens val.

Tillsammans med gruppordförande Anders Öberg konstaterar hon också att det är viktigt att landstingets omfattande ? och för norrbottningarna ? så viktiga verksamhet ? har en tydlig politisk ledning.

-Landstingets verksamhet omfattar mer än 7 000  anställda och omsätter omkring 8 miljarder kronor och utgörs till största delen av hälso- och sjukvården. Det kräver självfallet ansvarstagande och kraftfull ledning.

Maria Stenberg
Landstingsråd (s)