Ny distriktsstyrelse – 2022-2023

Den gångna helgens distriktskongress resulterade bland annat i ett 30-tal behandlade motioner, ett Valmanifest för årets valrörelse och val av en ny distriktsstyrelse. Fredrik Lundh Sammeli fick förnyat förtroende som ordförande för Norrbottens socialdemokratiska partidistrikt.

Årets distriktskongress som hölls på Pite havsbad lockade runt 200 personer.
Ombud, avgående distriktsstyrelse, representanter från våra sidoorganisationer och inbjudna gäster fanns på plats för att delta i seminarier, fatta beslut och umgås.
På plats fanns också två statsråd – civilminister Ida Karkiainen och energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar.

Kongressen valde också en ny distriktsstyrelse efter att först ha avtackat Bente Moen Åkerholm (Övertorneå), Anders Lundkvist (Piteå), Krister Johansson (Luleå) och styrelsens vice ordförande Helena Stenberg (Piteå) som efter en lång rad av år i distriktsstyrelsen och 16 år som kommunalråd i Piteå i samband med höstens val nu lämnar frontlinjen inom socialdemokratin i både Piteå och Norrbotten.

Två av länets socialdemokratiska medlemmar hedrades med den så kallade Branting-medaljen.

Margaretha Lindbäck (Luleå) fick sin utmärkelse redan förra året, men på grund av bland annat pandemin kunde den delas ut först nu.
Margaretha Lindbäck får utmärkelsen med motiveringen:
”2021 års Branting-medalj går till en person som är välkänd på sin hemma-arena – Luleå arbetarekommunens okrönta valstuge-drottning har, förutom ett stort antal valrörelser bakom sig,  en gedigen meritlista vad gäller politiska uppdrag i kommunen, inom S-kvinnor och i arbetarekommunen.
Känd för sin humor – som inte sällan är både bitsk och ironisk – men också för sin omtanke om partikamrater som tar sig en rad olika uttryck. Alltid snabb att uppmärksamma och gratulera när det är påkallat – men precis lika snabb med en klapp på axeln, ett uppmuntrande ord eller en välmenad kram.
Hon är fortfarande aktiv i kommunpolitiken som ledamot i kommunfullmäktige.”

Anita Backman (Älvsbyn) tilldelas Branting-medaljen 2022 med följande motivering:
”Årets mottagare av Brantingmedaljen är en person som har ett aldrig sinande engagemang i sin arbetarekommun och dess medlemmar, en person som gång efter gång visar prov på en fantastisk lojalitet.
Hen är en kraft som alltid ställer upp för partiet och har koll på vad som är på gång och som ska ske.
Vi pratar om en tydlig, peppande och varm partikamrat som alltid finns till hands.”

På söndagen valde kongressombuden också en ny distriktsstyrelse.
Fredrik Lundh Sammeli (Luleå)

Vice ordförande
Ulrica Hammarström (Pajala)

Facklig ledare samt ledamot