Norrbottningar på nya arenor

Vid den tredje och avslutande dagen på Socialdemokraternas partikongress i Örebro valdes Helena Stenberg till ny ersättare i partistyrelsen och Leif Pettersson till ledamot i partiets valberedning.

– Jag är naturligtvis väldigt stolt och glad över förtroendet, kommenterar Helena Stenberg direkt efter valet. Att få möjlighet ingå i partistyrelsen är det finaste förtroendet en kan få av partiet och jag ser verkligen fram emot det här uppdraget.

Partikongressen valde även en ny valberedning med 11 ledamöter och 6 ersättare och till ordinarie ledamot valdes Leif Pettersson, tidigare riksdagsledamot från Boden.

– Med Leif Pettersson i den nationella valberedningen får Norrbotten en stark röst samtidigt som han bidrar med ett stort nationellt nätverk utifrån sina tolv år som riksdagsledamot och tidigare uppdrag som ombudsman för Socialdemokraterna Norrbotten, kommenterar Fredrik Lundh Sammeli, ordförande för Socialdemokraterna Norrbotten.

– Socialdemokraterna i Norrbotten är en stark kraft inom socialdemokratin och med veckans framgångar; Niklas Nordström i SKLs styrelse och arbetsutskott, Helena Stenberg i partistyrelsen och Leif Pettersson i den nationella valberedningen stärker vi vår position ytterligare på den nationella arenan. Vårt målmedvetna arbete ger resultat och är såklart något som glädjer mig som partidistriktsordförande och betyder mycket för Norrbotten som län avslutar Fredrik Lundh Sammeli.

Helena Stenberg, kommunalråd Piteå

Fredrik Lundh Sammeli, ordförande