Klart med etablering av Hybrit i Vitåfors

Under onsdagen stod det klart att Hybrits etablering kommer att bli i Vitåfors i Gällivare kommun. Det meddelade företaget under en pressträff på förmiddagen. Det innebär en större satsning och flertal nya gröna industrijobb till kommunen.

-Fantastiskt, Gällivare blir först ut med världens första fossilfria järnsvampsproduktion, och nu börjar resan med den gröna omställningen att tillverka fossilfritt stål. Att allt detta sker i Gällivare är otroligt positivt och glädjande. Placeringen av Hybrit i Gällivare kommer att skapa många nya arbetstillfällen och ge synergieffekter till närliggande kommuner och hela Norrbotten, säger Birgitta Larsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Gällivare angående Hybrits besked.

Även Fredrik Lundh Sammeli riksdagsledamot (S) och ordförande för Socialdemokraterna i Norrbotten ser positivt på etableringen:

Dagens besked stärker Norrbotten som den världsunika plats för hållbar omställning som Sverige, Europa och världen såväl behöver. Nyindustrialiseringens klimatsmarta era är här och något vi socialdemokrater jobbat för på alla nivåer. Fler gröna industrijobb är nödvändigt både för klimatet och välfärden. Med investeringar likt dessa ser vi till att Sverige blir världens första fossilfria välfärdsland.