Kent Ögren röstar med SSU i Luleå

-Valdeltagandet i EU-valet är alldeles för lågt ? i Sverige generellt men alldeles särskilt i Norrbotten! Det säger landstingsrådet Kent Ögren som väljer att på fredagen gå och förtidsrösta tillsammans med bl a Gustav Uusihannu, EU-kandidat, Ewelina Edenbrink, kandidat till landstingsfullmäktige och Lina Mc Carthy, s-studenter ltu samt SSU-are.

Med bara 15 dagar kvar till själva valdagen 25 maj gäller det nu att göra allt som går för att mobilisera och påminna om Europavalet och dess betydelse för vardagen också i Sverige.

-Valdeltagandet var 40,43 procent i Norrbotten ? en bra bit under det tillika dåliga rikssnittet på 45,53, det säger Kent Ögren och menar att alla demokratiska val är på en gång rättigheter men också medborgerliga skyldigheter.

-Som Socialdemokrater handlar det för oss förstås också om att argumentera för en politik  som sätter  rättvisa villkor och jobb först och som tar ansvar för miljön

-Fast det viktigaste av allt är att kan vi mobilisera och öka valdeltagandet har vi i det här valet möjlighet att stärka Sverige-Norrbottens röst i Europa. Det är viktigt för demokratin och det är viktigt för Sveriges och Europas utveckling, understryker han tillsammans med s-kamraterna från bl a SSU inför fredagens förtidsröstning.

Fredag 9 maj
Kulturens hus, Luleå  kl 13.

Lars U Granberg
Socialdemokraterna i Norrbotten