Jobb, folkrörelse och framtid i fokus för Norrbottens s-kongressombud

–  En socialdemokratisk partikongress är mer än en mötesplats för partikamrater från hela landet. Det är ett unikt tillfälle där vi formar och vässar en stark socialdemokratisk politik för hela Sverige. Den Norrbottniska delegationen med våra erfarenheter och perspektiv är jag övertygad kommer att sätta viktiga avtryck i den socialdemokratiska idédebatten och bidra till kloka och framtidsinriktade beslut.

Det säger riksdagsledamot Fredrik Lundh Sammeli, ordförande för Socialdemokraterna i Norrbotten som tillsammans med delegationsledaren Kristina Zakrisson, kommunalråd, Kiruna kommer att leda och hålla ihop arbetet för de 17 ombuden från länet under de tre kongressdagarna i Västerås.

Fredrik Lundh Sammeli till Partistyrelsen

Distriktsordförande Fredrik Lundh Sammeli väntas också i samband med valen på söndag väljas in som en av tre nya till Socialdemokraternas Partistyrelsen. De övriga två nyvalen är Margot Wallström och Ylva Johansson.

-Jag är såklart glad, både för min och partidistriktets skull. Det är för Norrbotten en viktig post och ger nya möjligheter att påverka politiken och lyfta våra perspektiv och förutsättningar. Särskilt nu när partiet tagit sig an så många framtidsutmaningar både nationellt och regionalt, säger Fredrik Lundh Sammeli om valberedningens helt eniga förslag till kongressen.

Tillsammans med ombuden Emma Engelmark, Luleå, Robert Bernhardsson, Jokkmokk presenterar han – måndag 25 maj, ombud och de aktuella frågor som norrbottensdelegationen valt att ta med sig till Socialdemokraternas kongress 2015.

Samtliga ombud

Niklas Nordström  (Luleå)

Emma Engelmark

Lenita Ericson