Ja till byggstart av Norrbotniabanan

Idag meddelade infrastrukturminister Tomas Eneroth och bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson vid en radiointervju i P4 Västerbotten att Norrbotniabanan finns med i den nationella infrastrukturplanen som presenteras i sin helhet inom kort.

Banan är fullt finansierad till Skellefteå, en kostnad på omkring 7 miljarder och kommer att påbörjas under den här mandatperioden. Det gäller även planeringen för den fortsatta sträckningen.

– Vi är väldigt nöjda med regeringens besked, äntligen finns Norrbotniabanan med i nationella planen. Det kommer väsentligen att förbättra möjligheterna för gods- och persontrafik i norra Sverige, säger Leif Pettersson, riksdagsledamot med placering i trafikutskottet som länge har jobbat med frågan om banans byggande.

– Gång på gång visar det sig att vi har en regering, som till skillnad från den förra, ser till hela landet och ger förutsättningar för fortsatt tillväxt och framtidstro även i vår del av landet, säger socialdemokraterna Norrbottens ordförande Fredrik Lundh Sammeli.

– Den farhåga jag har är att om vi skulle få en borgerlig regering efter valet kan bygget återigen hamna i malpåse, det har hänt tidigare då Alliansen tog över makten 2006 och det kan hända igen. Moderaterna har aldrig prioriterat infrastruktur i norra Sverige, det ska man komma ihåg, säger Fredrik Lundh Sammeli avslutningsvis.

Fredrik Lundh Sammeli, ordförande Socialdemokraterna Norrbotten
För kontakt Camilla Friberg 076-762 23 22