Ida Karkiainen – ny minister

Statsminister Magdalena Andersson har idag utsett Ida Karkiainen, Haparanda, till ny civilminister.

Statsminister Magdalena Andersson har idag utsett Ida Karkiainen till ny civilminister. Som norrbottning med bred kunskap om villkoren och förutsättningarna för kommuner och regioner i landet kommer Ida Karkiainen att bidra med nya lösningar för ett Sverige som håller ihop och ett Sverige som bidrar till ett hållbart samhälle. Kommunerna och regionernas förutsättningar till att leverera en stark välfärd med kvalitet kommer att stå högt på dagordningen.

– Vi är glada och stolta över Magdalena Anderssons val att utse Ida Karkiainen till statsråd. Ida har under de senaste mandatperioderna utmärkt sig som kompetent, lyhörd och ödmjuk och med en bred kunskap om villkoren för kommuner och regioner. Arbetet med att öka den statliga närvaron i landet kommer att fortsätta med henne vid rodret, säger Fredrik Lundh Sammeli, ordförande för Socialdemokraterna Norrbotten.

– När nu Magdalena Andersson bildar sitt nya lag är det för att återta kontrollen över välfärden, skapa framtidens jobb och bryta segregationen och gängvåldet, avslutar Fredrik Lundh Sammeli.