I Almedalen med fokus på människor och möjligheter !

Fredrik Lundh Sammeli, riksdagsledamot och socialdemokraternas migrationspolitiske talesperson medverkar i Almedalen från söndag till fredag.

Han deltar i en rad paneler och möten under veckan kring frågor som migration, klimat, jämställdhet och barns rättigheter. Veckan börjar med ett medvetet jobb för att lyfta fram de unika förutsättningarna som Luleå, Kiruna och Gällivare i form av Mineralriket har, men också deras behov av nationella satsningar. Satsningar inte minst på infrastruktur i form av Norrbottniabana, Luleå hamn och utökad järnvägskapacitet.

– Almedalen bjuder på intensiva dygn med viktiga framtidsfrågor kring människor och möjligheter. Hur ska vi säkra kompetenseninvandringen i en global värld, hur förbättrar vi infrastrukturen i vårt land och vad är mänskligt trots att man lever som papperslös eller gömd? För mig som riksdagsledamot ger dessa dagar både en möjlighet att få prata om det jag brinner för och få input i saker jag jobbar med som lagstiftare, säger Fredrik Lundh Sammeli.

– Ett av våra största utmaningar i svensk migrationspolitik är helt klart flyktingmottagandet. Idag har vi över 12 000 personer som fått uppehållstillstånd kvar i anläggningsboende trots att de sedan länge borde fått möjlighet att börja sitt nya liv som Svenskar ute i våra kommuner. Jag är starkt kritisk till att regeringen inte tydligare under dessa år tagit larmrapporterna på allvar. Här behövs krafttag och jag ser särskilt fram emot att få delta i paneldiskussionerna på Södertälje kommuns seminarie kring ett Värdigt mottagande, värdigt boende, värdigt liv, säger Fredrik Lundh Sammeli.

Fredrik står även i sin roll som förbundsordförande för Unga Örnar värd för kanske Almedalens hetaste seminarie. På Torsdag kl 10.30 sätter 11 åriga Moa och Klara från Unga Örnar makthavarna Alice Bah Kunke, Tobias Baudin, Mona Sahlin och Gustav Fridolin i #Barndomstolen.