Heta politiska frågor på Nolia

Trots att det att inte är valår håller Socialdemokraterna i Norrbotten och Piteå sin monter U 20 42 öppen och bjuder in till samtal och möten med en lång rad gäster.

Onsdag 8 augusti har montern som exempel besök av socialdemokraternas socialpolitiske talesperson, riksdagsledamot Lena Hallengren som tillsammans med bl a landstingsrådet Kent Ögren kommer att samtala om äldres behov av trygghet och kvalitet i vård och omsorg.

Torsdag 9 när temat i montern är utbildning och regional tillväxt besöker Mikael Damberg,  gruppledare för s i riksdagen,  Nolia och håller tillsammans med s-företrädara Anders Johansson, kommunalråd i i Sigtuna och Helén Hellmark Knutsson, oppositionsråd i Stockholmslandsting ett seminarium över just ämnet utbildningens betydelse för regional utveckling och tillväxt.

Även övriga dagar har strategiska politiska frågor som teman och medverkande s-politiker från såväl riksdag som regional och lokal nivå. Under rubriker som Arbetsmiljö, infrastruktur och kommunikation, närsjukvård och bra uppväxtvillkor medverkar samtliga s-riksdagsledamöter och en ett flertal av landstingsgruppens företrädare.

PROGRAM

Socialdemokraterna i Norrbotten/Piteå –  monter  U 2042

Lördag 4 augusti
Tema: Ungdomar är nuet
SSU

Söndag 5 augusti
Tema:   Folkbildning
ABF i Piteå

Måndag 6 augusti  11.00-13.00
Tema: Arbetsmilj????
IF Metall i Piteå
Gäster: Maria Stenberg ordförande för LO Norrbotten, Roger Forsberg regionalt skyddsombud och huvudskyddsombud SSAB; Lars Bergström huvudskyddsombud SSAB, Bo Andersson IF Metall Förbundet, Elinor Torp journalist Arbetarskydd, Gustaf Seppelin Solli som överlevde en arbetsplats olycka Hannah Bergstedt, riksdagsledamot samt Christer Lindström ordförande för teknik ? och servicenämnden i Piteå.

Tisdag 7 augusti  kl 12.00
Tema: Infrastruktur och kommunikation
Transport i Piteå
Gäster: Martin Viredius 3:e vice ordf. Transport,  Anders Berg Transport, Ingrid Välitalo LO Piteå, PG Gustafsson Transport, riksdagsledamöterna Leif Pettersson och Hannah Bergstedt, Christer Lindström ordförande för teknik ? och servicenämnden i Piteå, Lars-Olof Pettersson, kommunfullmäktiges ordförande, Lena Vikberg vice ordförande teknik- och servicenämnden, Piteå.

Onsdag augusti  kl 11 och öppet samtal  kl 16
Tema: Vård och omsorg
Socialdemokraterna i Norrbotten/ Piteå
Gäster: riksdagsledamöterna Karin Åström Leif Pettersson Hannah Bergstedt, Fredrik Lundh Sammeli
Kl.16.00 Lena Hallengren socialpolitiska utskottet, landstingsråd Kent Ögren Agnetha Eriksson ordförande socialnämnden, Agneta Nilsson Kommunal, Piteå.

Torsdag 9 augusti 10.00
Tema: Utbildning för regional tillväxt
Socialdemokraterna i Norrbotten/Piteå
Gäster kl. Fredrik Lundh Sammeli och Sven-Erik Bucht
Kl.12.00 Samtal – Mikael Damberg gruppledare för Socialdemokraterna i Riksdagen, Karin Åström riksdagsledamot, Anders Johansson kommunalråd Sigtuna, Helén Hellmark Knutsson oppositionsråd Stockholms landsting, Stig Rönnbäck ordförande arbetsmarknadsnämnden Piteå.

Fredag 10 augusti kl 11.00
Tema: Närsjukvård
Socialdemokraterna i landstinget/Piteå
Gäster:  landstingsråd Kent Ögren samt  Anita Gustafsson, Leif Bogren,
Lars U Granberg, Bengt Ek och  Elisabeth Lindberg s-gruppen, Piteå.

Lördag 11 augusti 11.00
Tema: Bra uppväxtvillkor för ALLA barn
S Kvinnor i Norrbotten
Gäster kl. Fredrik Lundh Sammeli, Birgitta Ahlqvist Tema Barns uppväxtvillkor-barnfattigdom