Glädjande besked – K4 i Arvidsjaur återöppnas

Idag kommer försvarsminister Peter Hultqvist från Folk och Försvar i Sälen att meddela att han föreslår regeringen att K4 i Arvidsjaur ska bli det första regementet som återöppnas.

– Det här är en viktig strategisk satsning för ett starkare försvar och en ökad försvarsförmåga. För Arvidsjaurs och Norrbottens del är det givetvis väldigt glädjande, jublar socialdemokraterna Norrbottens ordförande Fredrik Lundh Sammeli.

Även det Socialdemokratiska kommunalrådet i Arvidsjaur Sara Lundberg gläds åt dagens besked.

– Som kommunalråd är jag givetvis väldigt glad över försvarsministerns besked, det kommer att betyda mycket för vår kommun när det gäller utveckling och befolkningstillväxt. Fler invånare skulle betyda mycket för såväl den kommunala ekonomin som för samhället i stort med den framtidstro som följer med beskedet.

– Idag är det extra roligt att vara ordförande för Socialdemokraterna i Norrbotten. Regeringen och i det här fallet försvarsminister Peter Hultqvist visar återigen att de ser till hela Sverige, återöppnandet av K4 i Arvidsjaur är ett tydligt exempel på det. Länets unika förutsättningar med snö, mörker, kyla i kombination med stora övningsområden och goda möjligheter till samverkan med andra förband kommer göra svenskt försvar ännu bättre konstaterar Fredrik Lundh Sammeli avslutningsvis.

Fredrik Lundh Sammeli, ordförande Socialdemokraterna Norrbotten
För kontakt: Camilla Friberg 076-762 23 22