Första maj-firande med framtidstro

Under huvudparollen Trygghet Demokrati Sammanhållning samlades idag omkring 1 600 Socialdemokrater för att tillsammans fira arbetarrörelsens högtidsdag. I samtliga kommuner deltog regionala företrädare som på olika sätt berörde vikten av ett starkt samhälle och givetvis även det kommande EU-valet.

Förutom samtliga socialdemokratiska riksdagsledamöter i Norrbotten talade regionrådet i opposition Anders Öberg, Europaparlamentskandidat Béatrice Öman, SSU:s distriktsordförande Fredrik Bruhn, LO-distriktets ordförande Krister Johansson, ledarskribenterna Kata Nilsson och Olov Abrahamsson samt Transports Ulf Persson på olika platser runt om i länet. I Luleå och Boden talade SSU:s förbundsordförande Philip Botström.

Philip Botström berörde i sitt tal bland annat behovet av att minska klyftorna i samhället.

– Vår välfärd står inför stora ekonomiska utmaningar samtidigt som näringslivet och den rika eliten gör stora vinster och drar ifrån i rikedom. Det här är både orättvist och ohållbart för ett samhälle som vill hålla ihop av gemenskap. Det är dessutom – själva grogrunden för den högerextremism som växt fram under flera år i Sverige och runt om i Europa.

– Men den här utvecklingen är inte ödesbestämd. Tiden för den ekonomiska elitens möjlighet att spela efter sina egna regler kan få ett slut, om vi bara bestämmer oss. Med en politik för ökad jämlikhet kan skatteflykten stoppas, banksektorn stramas åt och elitens gräddfiler avskaffas. Det är hög tid nu!

Socialdemokraterna i Norrbottens ordförande Fredrik Lundh Sammeli talade i Kalix och tog i sitt tal bland annat upp vikten av att arbetarrörelsen alltid är i just rörelse.

– Idag behövs arbetarrörelsens ideal mer än någonsin. Klassamhället är långt ifrån borta. Demokratin är inte färdigbyggd. Tvärtom! Den utmanas allt mer av falsk propaganda, och politisk och religiös extremism, som frodas bäst där kritiskt ifrågasättande saknas.

– Kamrater, vi firar inte första maj för gårdagens segrar. Vi firar första maj för att arbetarrörelsen är en rörelse, och det är vår uppgift att jobba framåt. Att aldrig ge upp, och alltid inte bara tro på en bättre framtid, utan att också jobba för den. De mörka molnen på himlen är inte mörkare nu än när arbetarrörelsen var som starkast.

– Och som världen ser ut idag så har vi alla ett ansvar, inte att vara en motkraft mot försämringar utan att vara en kraft för förbättringar.

Fredrik Lundh Sammeli Ordförande Socialdemokraterna Norrbotten
För kontakt: Camilla Friberg 076-762 23 22