-Flera stora och glädjande framsteg för Norrbotniabanan

-Dagens glädjande besked och stärkande budskap kring Norrbotniabanan är en stor seger. Det understryker att en fungerande infrastruktur är viktig inte bara för Norrbotten och norra regionen. Det stärker utvecklingen både i Sverige och Europa. Det säger ordförande för socialdemokraterna i Norrbotten, riksdagsledamoten Fredrik Lundh Sammeli efter EU:s besked om att bevilja 90 miljoner kronor till det fortsatta bygget från Umeå.

Beskedet från EU kom under Almedalsveckans första dag och nära på samtidigt som statsminister Stefan Löfven i sitt tal på Socialdemokraternas dag åter lyfte Norrbotnibanans betydelse för jobb och utveckling i hela landet.

-Det understryker ytterligare vikten av gemensamma ansträngningar och investeringar i långsiktiga utvecklingsprojekt, säger Fredrik Lundh sammeli och pekar på den tidigare borgerliga regeringens slarviga hantering av järnvägsprojektet.

-Det förvånade t o m EU att de inte prioriterade Norrbotniabanan som alla enigt menade var en oerhört viktig infrastruktursatsning. Tillsammans med Löfvens budskap om Norrbotnibanans betydelse visar det här också med all önskvärd tydlighet att en socialdemokratisk regering och politik göt skillnad!, tillägger han.

Fredrik Lundh Sammeli
Riksdagsledamot