En ny digital era i Sverige kräver nya politiska initiativ

Fredrik Lundh Sammeli, riksdagsledamot (S) från Norrbotten vill veta vad näringsminister Annie Lööf (C) tänker göra något för att stärka Sveriges ställning på det digitalaområdet.

– Jag menar att det är hög tid att utveckla ett strategiskt branschprogram för den nya digitala eran i Sverige som nu växer fram med utgångspunkt från Luleå. Det behövs en regeringspolitik som  bland annat om att stimulera en behovsinriktad forskningsverksamhet och att säkerställa en nödvändig infrastruktur och kvalificerad arbetskraft, säger Fredrik Lundh Sammeli (S) riksdagsledamot.

– Vi ser att investeringar i datacenter växer kraftigt över världen, och redan nu väntas flera stora möjliga etableringar av datacenter i regionen följa i kölvattnet av Facebooks serverhallar. Samtidigt  öppnas mängder med möjligheter kopplade till en ny digital era i ett land som Sverige. Det handlar om utbildning, forskning, entreprenörskap, näringslivsutveckling och innovationer som en naturlig del av den nya industri som starkt växer fram, säger Fredrik Lundh Sammeli (S) riksdagsledamot.

– Det här är början på en helt ny industriera och basnäring för hela regionen, som i och med etableringen blir en nod för datatrafik i hela Europa. Möjligheterna är många, och nu handlar det om att som land investera för framtiden och jobben, säger Fredrik Lundh Sammeli (S) riksdagsledamot.

– Det var fantastiskt när vi Facebook hösten 2011 meddelade att de bygger sitt tredje egna datacenter i Luleå och första i Europa. Det blir samtidigt det största i sitt slag i Europa. Frågan är om regeringen  är beredd att satsa vidare för att använda Facebook etableringen i Luleå som språngbräda in i den digitala eran, säger Fredrik Lundh Sammeli (S) riksdagsledamot.

Länk till interpellationen