Distriktsårskongress 2022

Under helgen den 9-10 april samlades länets Socialdemokrater på Piteå Havsbad för distriktsårskongress under parollen Framtiden finns i Norrbotten.

149 ombud från hela länet träffades för att under två dagar besluta kring partiets politiska inriktning.

-Första fysiska kongressen på 3 år ger en enorm energi och längtan att få gå ut i valrörelsen och möta norrbottningarna är stor, säger Fredrik Lundh Sammeli, partidistriktets ordförande.

Under lördagen genomfördes en rad olika seminarier, bla ”Det gröna folkhemmet ska inte vara något fuskbygge”, ”En politik för kvinnors hälsa” och ”Arbetsgivarskapet är politiskt”.  Under lördagseftermiddagen genomfördes även valrörelsens första stora gemensamma dörrknackningsinsats med intressanta samtal med Piteborna.

Den socialdemokratiska partistyrelsens gäst var energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar, som under dagen talade till kongressen och deltog i ett panelsamtal om den gröna omställningen. Mona Nilsen, stortingsledamot och ordförande för det norska vändistriktet i Arbeiderpartiet Nordland, besökte kongressen och talade om erfarenheterna från den norska valrörelsen, som ledde till stor framgång för de norska socialdemokraterna.

På söndagen skedde de traditionella årsmötesförhandlingarna där motioner behandlades och partiet beslutade om ett valmanifest.

-Det är ett mycket bra manifest som har tydlig fokus på den gröna omställning som nu sker här i Norrbotten som en effekt av politiska beslut. Framtiden finns i Norrbotten och det är upp till oss vad vi gör av den framtiden, säger Fredrik Lundh Sammeli.

Under söndagen valdes en ny distriktsstyrelse där Fredrik Lundh Sammeli åter fick förnyat förtroende att leda länets socialdemokrater. Nya namn i distriktsstyrelsen är Patric Lundström från Piteå och Tomas Egmark från Älvsbyn. Ulrica Hammarström från Pajala, valdes till ny vice ordförande och Claes Danell, Piteå, blir partidistriktets nya fackliga ledare.