Bengt-Urban Fransson avliden

Idag tisdag 28 juli nåddes vi av beskedet att vår ? sedan många år ? vän och partikamrat Bengt-Urban ?Bubbe? Fransson avlidit under en semestervistelse i södra Spanien. Han blev bara 46 år men hann genom sitt engagemang och öppna och generösa sätt göra avtryck i allt han grep sig an.

I politiken uppmärksammades han över hela landet som Sveriges enda öppet homosexuella kommunalråd efter valet 2006. I schlagervärlden etablerade han sig som något av expert genom sitt stora intresse för Melodifestivalen och Eurovision och med brinnande engagemang grep han sig också an politiken i hemlänet Norrbotten och bidrog under sina år som kommunalråd i Arjeplog 2002-2009 aktivt till utveckling på samma sätt som han gjorde under sina år i landstingspolitiken.

Bubbe var bl a en drivande kraft bakom den rikstäckande föreningen HBT Socialdemokrater Sverige där han kraftfullt och tydligt drev föreningens frihets- och värderingsfrågor.

Han började sin yrkesbana som lärare och var under flera år även verksam som rektor i Arjeplog. Sedan augusti 2009 var han anställd som ledarskribent och politisk chefredaktör på Piteå Tidningen.

-Vi sänder idag våra tankar till Bengt Urbans närmaste och vet att vi är många som sörjer och alltid kommer att sakna hans öppna sinne, smittande skratt och varma engagemang för människor och samhälle var än han befann sig säger Fredrik Lundh Sammeli, ordförande Socialdemokraterna Norrbotten.

Länk till kommentar Carin Jämtin