Äntligen kommer Digitalen, efter initiativ från förra mandatperioden

Den 27 februari lanseras och öppnas möjligheten till en kontakt med sjukvården via webben i Norrbotten. Den kallas ”Digitalen”

– Vi ser nu att den beställning vi gjorde till verksamheten under förra mandatperioden äntligen blir verklighet och ger norrbottningarna en ingång till vården via sjukvårdsrådgivningen 1177, inleder Anders Öberg, regionråd i opposition.

– Det här är en väldig efterlängtad lösning som ökar tillgängligheten och ger fler möjlighet att få ett möte med sjukvården på en tid och en plats som passar just den personen. Vi socialdemokrater initierade det här under förra mandatperioden och har fortsatt att driva på i frågan genom motioner och interpellationer på området för att säkerställa att det arbete vi påbörjade inte skulle stanna av.

– De digitala lösningarna inom vården är här för att stanna. Människor förväntar sig att kunna få en kontakt med vården när det passar dem och jag är glad att vi kan möta det genom ökad tillgänglighet. I och med att Region Norrbotten nu gör den här satsningen i egen regi kan vi också sortera vilka som faktiskt är i behov av sjukvård och därmed använda skattemedel på ett ansvarsfullt sätt, avslutar Anders Öberg.

Anders Öberg, Regionråd i opposition