55 hotas av uppsägning – kortsiktigt och ansvarslöst av regionledningen

Samtliga 55 medarbetare som arbetar med vårdnära service på Sunderby och Kalix sjukhus är informerade om att verksamheten ska avvecklas, fackliga förhandlingar sker nästa vecka.

Medarbetarna som jobbar med Vårdnära service avlastar sjuksköterskor och undersköterskor på vårdavdelningarna genom att bland annat dela ut mat, städa, bädda och sköta transporter.

– Det här är extremt kortsiktigt och ansvarslöst av regionledningen, säger en rasande Anders Öberg, regionråd i opposition. Nu ska redan hårt pressade sjuksköterskor och undersköterskor istället för att vårda patienter lägga tid på den här typen av uppgifter, det är vansinnigt, konstaterar Anders Öberg.

– Kompetensförsörjningen är en av sjukvårdens största utmaningar då det är brist på såväl sjuksköterskor som undersköterskor, att i det läget säga upp en hel grupp medarbetare som är en viktig del i uppgiftsväxlingen är helt strategiskt fel.

– För utom att det givetvis är tragiskt för de personer som kan bli av med jobbet kommer det också att få konsekvenser för den kvarvarande personalen som ska göra mer på färre anställda och i förlängningen för patienterna på sjukhusen då det dessutom råder anställningsstopp.

– Jag häpnar över att oppositionen inte ens fått information om det här men Backgård kommer väl sannolikt att ducka som vanligt och hänvisa till att det är en verksamhetsfråga, avslutar Anders Öberg.

Anders Öberg, Regionråd i opposition