Dags att sätta punkt för vinstjakten

Bara för att jag är sosse, tycker jag inte det är fantastiskt roligt att betala skatt. Jag är helt övertygad om att det är den bästa modellen för att tillsammans skapa ett starkt samhälle. Men har noll förståelse för det ska vara okej att skattepengar går till övervinster i privata fickor.

Några av de mest högljudda kritikerna när det gäller skattenivåer och generell välfärd hittar man nu hårt argumenterandes för att någon vinstbegränsning i välfärden inte ska införas. Som om det vore ett ingrepp att säkerställa att våra gemensamma skattepengar går till just välfärd och inte vinst.

Samma personer vill ofta ge bilden av den lilla skolan, den drivna entreprenören och den skickliga välfärdsledaren som hittat nya former för att leverera välfärd, billigare och bättre, än alla andra. Verkligheten är så mycket mer brutal och avskalad. Vinsterna skapas genom pressade verksamheter. Privata äldreboenden med lägre bemanning än kommunala, lägre löner för personalen och sämre lärartäthet på upp till 25% jämfört med kommunala gymnasieskolor för att nämna något.

Det här går inte att försvara. Det kan inte vara meningen att vi alla ska stå och betala skatt och istället för bästa välfärden få kreativa vinstmaximerare. För mig är välfärden inte en marknad.

Vi betalar skatt för att våra barn ska få en bra utbildning, våra äldre en bra äldreomsorg och vi alla ska ha tillgång till en bra hälso- och sjukvård när vi behöver det. Inte för att miljarder varje år ska bli obegränsade vinster hos välfärdsföretag. Satsa på än bättre verksamhet eller ge pengarna tillbaka.

Jag har inget emot att det finns andra utförare än det offentliga inom välfärden. Mångfald och valfrihet berikar. Men syftet att verka där måste vara att bedriva bra välfärd, på samma villkor och tillgängligt för alla. Inte en ständig vinstjakt där marknadsvärde sätts före människovärde.

År 2015 försvann 4,7 miljarder i övervinster från välfärden. För det hade vi istället kunna finansierat exempelvis 8000 gymnasielärare eller 10 000 undersköterskor.

På torsdag gör jag mitt för att sätta punkt för vinstjakten. Tragiskt nog kommer regeringens förslag på vinstbegränsning fällas av de borgerliga och Sverigedemokraterna i riksdagens omröstning.

Om vår linje är radikal? Ja, definitivt om man frågar vinstkramare, borgare och Sverigedemokrater. Men inte om man lyfter blicken och tittar ut över världen. Sverige är det enda land i världen där företag kan plocka ut obegränsade vinster ur välfärden. Det är inte rimligt.

Fredrik Lundh Sammeli, riksdagsledamot