Positiva besked, servicekontor till Jokkmokk och Överkalix

Statsminister Stefan Löfven och civilminister Ardalan Shekarabi meddelade tidigare idag att arbetet med att stärka den statliga närvaron i landet fortsätter. För Norrbottens del innebär beskedet att lokala servicekontor kommer att inrättas i Jokkmokk och Överkalix. Kontoren ska öppnas senast 30 juni 2018.

I ett första steg handlar det om Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket och från och med 1 januari 2019 i ett andra steg även Arbetsförmedlingen, Trafikverket och Migrationsverket.

– Vi socialdemokrater i Norrbotten har jobbat hårt för att den statliga närvaron och lokala servicen ska stärkas i vårt län. Dagens besked är ett bra bevis på fortsatt leverans gällande statlig styrning för hela landet. Grundläggande statlig service är viktigt för tillväxt och utveckling av vårt län, säger Fredrik Lundh Sammeli, ordförande för Socialdemokraterna Norrbotten.

– Det här är naturligtvis en väldigt positiv nyhet för kommunen. Att ett statligt servicecenter etableras i Jokkmokk innebär fler jobb och ökad statlig service, säger Robert Bernhardsson, kommunalråd i Jokkmokk.

– För Överkalix kommer dagens besked att innebära att Överkalixborna får tillgång till den service som alla större kommuner tar för givet. Vi behöver inte längre sitta i telefonköer eller köra långa sträckor för att träffa myndighetspersoner, det här kommer att underlätta vardagen för såväl privatpersoner som företagare i kommunen, säger Bengt-Erik Rolfs, oppositionsråd i Överkalix.

Fredrik Lundh Sammeli, ordförande Socialdemokraterna Norrbotten
För kontakt: Camilla Friberg 076-762 23 22