Fyra av länets S-ledamöter deltar vid Almedalsveckan

Almedalsveckan 2017 äger rum den 2-9 juli på Gotland. I år är det onsdag 5 juli som är Socialdemokraternas dag.

Fyra av de socialdemokratiska riksdagsledamöterna från Norrbotten deltar under Almedalsveckan. Fredrik Lundh Sammeli deltar i en rad olika arrangemang angående migration, barns rättigheter, ohälsa och pensioner och är på plats på Gotland söndag den 3/7 till torsdag den 7/7.

– För mig som lagstiftare och ordförande för Socialförsäkringsutskottet är Almedalen en viktig mötesplats. Utöver paneler och debatter där jag själv medverkar ger dagarna alltid värdefulla perspektiv på mina ansvarsområden. Sedan tar man såklart alla möjligheter att lyfta för Norrbotten viktiga frågor säger Fredrik Lundh Sammeli, riksdagsledamot och ordförande för Socialdemokraterna i Norrbotten som också välkomnar en ökad närvaro från länets kommuner och Region Norrbotten.

– Våra unika förutsättningar, både gällande möjligheter och utmaningar, måste vi alla hjälpas åt att alltid sätta på den nationella agendan. Sverige behöver mer av Norrbotten, säger Fredrik Lundh Sammeli avslutningsvis.

Ida Karkiainen och Linus Sköld kommer att vara i Almedalen söndag den 2/7 till torsdag den 6/7 och Emilia Töyrä tisdag 4/7 till torsdag 6/7.

Ida Karkiainen deltar vid seminarier inom kultursektorn. Det handlar bland annat om kulturarvspropositionen, museum som samhällsresurs i integrationsarbetet och museilagen som träder i kraft 1 augusti.

Linus Sköld kommer att delta vid ett seminarium angående fordonsbeskattning och ett angående digitaliseringen i skolan och Emilia Töyrä vid ett seminarium angående klimatet och en öppen arena för kunskap och dialog om demokrati.

Fredrik Lundh Sammeli, riksdagsledamot                  Emilia Töyrä, riksdagsledamot
För kontakt Camilla Friberg                                           072-538 30 67
076-762 23 22

Ida Karkiainen, riksdagsledamot                                 Linus Sköld, riksdagsledamot