Bra vård ska bli bättre

Höstens val är en folkomröstning om välfärden. Socialdemokraterna har presenterat hur vi vill investeringar för en trygg vård i hela landet. Det står mot skattesänkningar och privatiseringar som försämrar vården.

– Norrbottningarna ska ha en trygg vård, oavsett vem du är eller var du bor ska du få vård när du behöver den. Ett handslag mellan regionen och den socialdemokratiska regeringen kommer att stärka vården, säger Anders Öberg, regionråd.

Vården ska finnas närmare människor därför gör vi en gemensam satsning om tre miljarder för att påskynda omställningen. Det är särskilt viktigt för äldre, multisjuka och kroniskt sjuka.

Vi vill anställa fler, öka öppettiderna och bredda kompetensen på hälsocentralerna. Därför satsat regeringen två miljarder kronor och regionerna möter upp med en miljard. För Norrbottens del innebär det 50 miljoner som kommer att göra stor skillnad i arbetet att öka tillgängligheten.

– I Norrbotten ska du få rätt vård i rätt tid och på rätt plats. Vi behöver stärka hälsocentralerna med bättre öppettider och fler anställda. Satsningar på en nära vård som finns där när du behöver den är en viktig del av att bygga ett starkt samhälle och ett tryggare Norrbotten, säger Anders Öberg avslutningsvis.

Anders Öberg, regionråd