Alla ska kunna besöka ungdomsmottagningen online

Genom appen Ung i Norr kan du som är under 26 besöka ungdomsmottagningen online, men än så länge bara i vissa av länets kommuner. Idag har regionråd Anders Öberg och SSU Norrbottens ordförande Fredrik Bruhn gjort ett handslag att appen ska kunna användas av alla länets ungdomar.

Genom appen Ung i Norr kan du som är under 26 år kan besöka ungdomsmottagningen online. Via ett videosamtal kan du bland annat ställa frågor om bland annat hälsa, preventivmedel, abort och könssjukdomar.

I dagsläget kan bara ungdomar i Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur och Arjeplog använda appen. Genom att kunna videochatta med en barnmorska eller kurator så ökar möjligheterna att effektivt få hjälp. För dig som vill att ditt besök ska vara mer diskret är appen också ett bra alternativ.

– För oss är det självklart att alla länets ungdomar ska kunna använda sig av en ungdomsmottagning i mobilen och jag är glad över att ha fått igenom det kravet. Det här kommer att underlätta kontakten för många unga, säger Fredrik Bruhn, ordförande för SSU Norrbotten.

Regionråd Anders Öberg kommenterar handslaget såhär:

– Vi håller med SSU om att det här är en angelägen fråga. Den psykiska ohälsan bland unga ökar och det här är ett sätt av många att öka tillgängligheten och minska trösklarna för kontakt med ungdomsmottagningen. Under året påbörjas arbetet med att ge fler unga möjlighet att söka ungdomsmottagningarna via appen då försöket som genomförts visar positiva resultat.

Anders Öberg, regionråd

Fredrik Bruhn, ordförande SSU Norrbotten